Samspill mellom vellene og Budstikka

Publisert av Kåre Lindemann den 13.01.20. Oppdatert 14.01.20.

25 styremedlemmer som representerte 15 forskjellige vel møtte opp for å høre hvordan Bærum Velforbund og våre medlemsvell kunne samvirke med Budstikka for å fremme gode velsaker.

Dag Otter Johansen – politisk redaktør i Budstikka orienterte om Budstikkas overgang fra analoge til digitale løsninger. Avisen har erfart 64 000 leser avisen daglig. Av diss er 24 000 inne på den digitale utgaven. Annonseinntekten går ned og hovedtyngden av avisen finansieres nå over abonnentordninger.

Debattinnlegg står sentralt i Budstikka og har en fremtredende plass i papirutgaven på side 2 og 3. I den digitale utgaven må en «lete» litt for å finne frem, men de ligger under en egen link. Den ligger øverst til venstre på siden under en nedtrekksmeny.

Budstikka prioriterer debattinnlegg med stor nyhetsverdi. Slike innlegg blir ofte fulgt opp av avisens journalister for å gi mer dybde til innlegget. Innlegg bør skrives personlig og engasjerende.

Et godt debattinnlegg skal være konkret, nært og gjenkjennelig. Har det samtidig samfunnsmessig betydning får det en sentral plass i avisen – på side 2 eller 3.

Johansen understreket at mange av artiklene i den digitale utgaven av Budstikka er såkalte pluss-artikler der en må være abonnent for tilgang. Debattinnlegg er imidlertid alltid åpne for alle interesserte.

Johansen viste til at et samspill mellom vellene og Budstikka er en god løsning. Vellets hjemmesider viser da gjerne til aktuelle artikler i Budstikka tilknyttet egne kommentarer. Til slutt fikk vi en oversikt over spørsmål en bør stille seg når en skriver et debattinnlegg.

• Hvorfor skriver jeg dette innlegget?
  • Hvem vil jeg skal lese dette innlegget?
  • Hvor tror jeg at innlegget vil bli lest?
  • Hvilken respons forventer jeg hvis jeg deler innlegget på sosiale medier?
  • Innlegget mitt er neste 3 000 tegn, blir teksten bedre hvis jeg kutter?
  • Hvor forståelig er teksten min?
  • Hva sier Likskalkulatoren? https://www.skriftlig.no/liks-kalkulator/

Årsmøte den 11. mars kl. 19:00

lørdag 22. februar kl. 08:54

Klimakloke nabolag – trenger vi det?

onsdag 12. februar kl. 21:24

Test en elsykkel på vinterstid

torsdag 06. februar kl. 11:18

Samspill mellom vellene og Budstikka